Je duurzaamheid zichtbaar maken, wat bedoel je nu eigenlijk?

Als je als bedrijf bezig bent met verduurzamen, is het belangrijk om het ook zichtbaar te maken. Oftewel, visualiseer je identiteit, laat zien wie je bent en wilt zijn als bedrijf: een duurzaam bedrijf. Hiermee laat je je klant ook echt zien dat je duurzaam bezig bent en dit niet alleen om je product te verkopen.

Communicatiemiddelen

Met echt alles wat een klant ziet, communiceer je wie je bent. Je bedrijfspand, het interieur, de vlaggen, de routebordjes, je kopjes koffie, je auto’s, hoe je je pakjes verpakt, wie je bank is, je mails, je beursstand, je medewerkers en ga zo maar door. Als je wilt profileren als een duurzaam bedrijf, dan is het belangrijk dat je daar op let.

Onderzoeken tonen aan dat je klanten dat belangrijk vinden. Wanneer jij ook echt laat zien dat je het belangrijk vindt, zal dat als resultaat een positief effect op je imago hebben als betrouwbare en betrokken partner en goede werkgever. En je werknemers zullen trots zijn om bij je te werken.

space to create concept zakelijk ontwerp

Beter welzijn met duurzaam interieur

Een duurzaam bedrijf gaat ook over continuïteit en dus het welzijn van je medewerkers. Dat is je grootste kapitaal. Het is belangrijk om hier aandacht aan te geven. Uiteindelijk gaat het je meer tevreden en trotse werknemers opleveren, met minder ziekteverzuim.

Hoe je dit doet? Geef het goede voorbeeld. Faciliteren van gezond eten en biedt de mogelijkheid om voldoende water drinken. Maar zorg ook voor fijne gezonde werkplekken en ontspanningsplekken.

Onderzoeken bewijzen dat mensen zich fijner voelen in een kantoor met natuurlijke elementen en materialen. Denk hieraan aan levend groen, maar ook natuurlijke beelden en gebruik van natuurlijke materialen, zoals hout, bamboe, riet en natuurlijke kleuren.

Interieur hoort ook bij je identiteit

Dat duurzame interieur ziet je klant ook, als hij bij jouw de drempel over stapt. Geen strak kantoor met standaard opstellingen, maar een fijne werkomgeving dat klopt bij je imago. Het groen waarmee het heel behaaglijk voelt en ruikt, het meubilair met een verhaal, natuurlijk, hergebruik en/of duurzame alternatieven, een fijne kop fair trade koffie, waar mensen je met een glimlach tegenmoet komen. Zie je het al voor je?

Beursstand

Wanneer jij regelmatig op een beurs staat, presenteer je jezelf over het algemeen aan een groot publiek. Heel belangrijk om dan ook jouw duurzame visie meteen duidelijk te communiceren. In je brochures (of kies je voor digitaal), in je visitekaartjes (ook die kan digitaal), in keuze van materiaalgebruik op de stand. Het is belangrijk om dit mee te nemen in het ontwerp van je beursstand.

Evenementen

En wat dacht je van evenementen? Organiseer je zelf wel eens een evenement, denk dan ook daar aan je duurzame verhaal. Ook al is het iets eenmaligs. Kijk kritisch naar je aankleding. Schaf je aan of kun je huren. Denk ook aan de catering en aan je weggevertjes. Je wilt dat bezoekers met een positief gevoel naar huis gaan. Het zou jammer zijn als deze kleine puntjes afbreuk doen aan je event.

Denk je dat het heel veel werk is en heb je geen idee wat je al wel en niet goed doet? En wil je echt stappen gaan maken, bel me dan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar boven