5 redenen en meer waarom je als bedrijf moet (willen) verduurzamen
Wat is er nog niet over geschreven, zou je denken. Waarom als bedrijf verduurzamen. Verduurzamen is belangrijk om onze leefomgeving leefbaar en gezond te houden. Hier zit alles in! Naast dat de wereldbevolking groeit, woont in 2050 maar liefst 80% van de bevolking in een stedelijke omgeving. En de stad is het probleem voor de situatie waarin we zitten. Wij zorgen voor de vervuiling, wij zorgen voor de bebouwing, wij zorgen (niet) voor onze gezondheid. Het plastic wat wij laten slingeren, zien ze in Indonesië op de stranden terug.
De stad is het probleem, maar ook de oplossing
Omdat er zoveel mensen in de stad wonen is de stad ook de oplossing. Wanneer we in de stad zorgen voor een balans (want alles draait om balans) gaan wij hier zeker de effecten van zien. Het groen terug brengen in de stad zorgt voor meer zuurstof, biodiversiteit, maar ook voor minder obesitas bij kinderen, minder eenzaamheidsgevoel bij ouderen. Wanneer het buitengebied van de groeiende stad, deze niet meer kan voeden, moeten wij op zoek gaan naar alternatieven: stadslandbouw bijvoorbeeld.
Zonder bedrijven geen oplossing
Wij, mensen, worden steeds meer bewust van wat we doen en wat belangrijk is. We willen gezond blijven, we willen schonere lucht, we willen de natuur in tact houden, we willen bewuste duurzamere keuzes kunnen maken, omdat het belangrijk is om onze omgeving leefbaar te houden. Maar dan moet het bedrijfsleven daar ook aan meewerken. Want zonder de medewerking van het bedrijfsleven kunnen wij geen duurzamere keuzes maken. Naast de wens van de consument wordt het verduurzamen ook door de overheid verwacht met regelgeving. Tegelijkertijd biedt de overheid ook hulp en subsidies om te bijdragen aan deze mogelijk ingewikkelde transitie.
En nu even concreet:
5 redenen waarom je als bedrijf moet (willen) verduurzamen!
- Zonder de medewerking van het bedrijfsleven kunnen mensen geen duurzamere keuzes maken.
- De overheid heeft in de regelgeving opgenomen dat je als bedrijf aan energiebesparing moet doen. (Je krijgt hier subsidie voor, het levert het je een beter binnenklimaat op en je bespaart uiteindelijk ook op je maandelijkse kosten)
- Je laat zien dat je als bedrijf verantwoordelijkheid neemt en bij wil dragen aan een duurzame economie en een duurzame wereld.
- Het is goed voor je imago wanneer je betrokken bent. Het maakt je een betrouwbare en interessantere partner voor klanten, leveranciers, maar ook voor overheden.
- Verduurzaming laat ook zien dat je geeft om je werknemers. (Wat een positief effect heeft op het welzijn en het ziekteverzuim van je medewerkers. Maar ook je positie op de arbeidsmarkt).
Overtuigd? Vergeet dan niet je duurzaamheid zichtbaar te maken! Want maar liefst 65% van de Nederlandse consument het belangrijk dat je als bedrijf laat zien wat de impact is op de samenleving en het klimaat. En daar kan ik je bij helpen.