Een na- en voordeel van…

Een na- en voordeel dat ik naast mijn bedrijf in interieurontwerp, ook werk ik bij Aeres Hogeschool Almere als marketingcommunicatie adviseur. De laatste maanden was ik druk met het interieur van de school, om alles wat we bedacht hadden samen te laten komen. Wat ik me van te voren niet realiseerde is dat je normaal gesproken als interieurontwerper na de oplevering je opdracht afsluit. Maar in mijn geval is dat niet zo, omdat ik nog een parttime werk op school.

Hoe een nadeel een voordeel werd

Eerst ervoer ik dit als een nadeel, maar van de week kwam ik er achter dat het ook een voordeel is. Ik schets de situatie even: Het is eind augustus. Volgende week is de eerste lesweek en op wat naleveringen na, staat alles op zijn plek. De lokalen zijn mooi en in de openbare ruimtes zijn fijne plekken gecreëerd. Wat een plek voor docenten en studenten om te mogen zijn! Maar als ik de eerste week in september op school ben, zie ik in mijn ogen, een chaos ontstaan. Tafels worden versleept, krukjes van openbare ruimtes naar lokalen. En na de les blijft alles gewoon staan. Om bij een volgende les iedereen weer te zien slepen. Huh, eh, wacht even, zo is het niet bedoeld. Toch?! We hadden toch een mooie indeling? Flexibel, voor lesgeven, maar ook samenwerken, discussiëren en reflecteren? Ik was wat van de leg, want wat moest ik er mee? Moest ik er überhaupt wat mee, want als interieurontwerper zat mijn taak er op.

Twee opstellingen van hetzelfde lokaal

De praktijk ervaren

Maar ik heb het even aan zitten kijken en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk wel heel waardevol is wat er gebeurde: Ik maak als interieurontwerper de dagelijkse gang van zaken mee van een opdracht die gedaan is. Ik zie wat er gebeurt en ik kan er wat mee! Natuurlijk is het belangrijk om docenten, maar ook studenten mee te nemen in het nieuwe concept van onderwijs, want daarom staat de inrichting zoals het er staat. Natuurlijk ga je in het begin van het jaar nog veel uitleg geven en is het belangrijk dat de koppies letterlijk dezelfde kant op kunnen staan. En willen studenten wel een hele les staan achter een statafel? Of pakken ze daarom krukjes uit de openbare ruimtes?

Flexibiliteit

Je ziet de lokalen leven, ze bewegen mee met wat nodig is. Afgelopen vrijdag mocht ik voor het CvB van de Aeres Groep een rondleiding geven. Voorafgaand heb ik een aantal lokalen nog opnieuw ingedeeld. Maar nu meer op hoe het gebruikt wil worden. Een lokaal zoals het vooraf bedacht is, maar meer gericht op dat de docent van alle hoeken te zien is. En een lokaal waar meer een busopstelling was neergezet heb ik laten staan. Dat is de flexibiliteit dat we hebben gegeven aan het lokaal en de vrijheid die docenten en studenten nemen om het zo te gebruiken.

Meerwaarde voor nieuwe opdrachtgevers

In plaats van ergernis en een nadeel, dat je merkt dat iets anders gaat zoals je dacht dat het zou gaan, zie ik het dus nu als een grote plus dat ik letterlijk kan ervaren hoe het in de praktijk gaat en hoe groot die meerwaarde is voor nieuwe opdrachtgevers!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar boven