Interieur als bewijs van je duurzaamheid

Je bedrijfspand is jouw thuisbasis. Dit is tegelijkertijd ook een van de belangrijkste communicatiemiddelen van jouw bedrijf. Dat deze uiting moet geven aan je identiteit is dan ook evident. Dat doe je vooral door signing aan de buitenkant en een verzorgde parkeergelegenheid en tuin als je die hebt. Je bedrijfsauto’s staan voor de deur. Als je duurzaam wilt ondernemen en je wilt dit ook communiceren, dan begint het hier al. Nog voor de klant over de drempel stapt.

En dan loopt de klant naar binnen. Wat wil jij dat hij ziet?

Als jij echt als duurzaam ondernemer gezien wil worden als iemand die het welzijn van zijn medewerkers belangrijk vindt, die het belangrijk vindt om echt bij te dragen, dan moet je dit ook communiceren. In al je communicatiemiddelen. Ook je interieur.

 

Nieuwe werken = duurzamer werken

Er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.

  • Je wilt dat je interieur past bij je identiteit
  • Het nieuwe werken; thuis- en flexwerken is geen vies woord meer.
  • Duurzaam ondernemen vraagt om creativiteit, kennisdelen, reflecteren, discussiëren.
  • Je medewerkers zijn je grootste kapitaal. Hun welzijn is belangrijk.
  • Daarbij is de visie op werken veranderd van hokjescultuur naar meer openheid.

Alle punten hebben invloed op hoe het kantoor er anno nu uit komt te zien. We willen meer gezelligheid, meer sociale interactie, reflectie, projectmatig werken en ons er vooral fijn voelen.

Beter welzijn met duurzaam interieur

We willen meer ontmoeten, meer sociale interactie, reflectie en projectmatig werken. Maar als je een duurzaam ondernemer bent en je bent bezig met uitdagingen voor de toekomst, is dat ook precies wat nodig is: samenwerken, kennisdelen, reflecteren, discussiëren. De mooiste oplossingen komen vanuit een creatieve uitdagende omgeving.

Kantoor moet dus op een andere manier gebruikt worden. Naast werkplekken, komen er ontmoetingsplekken, brainstormplekken, etc. Er is ook meer aandacht voor de creatieve ruimte, maar ook het welzijn van de gebruikers. Duurzaam inrichten met biophilische elementen past daar het beste bij.

Hoe ziet dat er uit?

Bewezen is dat de natuur een positieve bijdrage levert aan het welzijn, concentratie, creativiteit, luchtkwaliteit en akoestiek. Een duurzaam, gezond kantoor bevat dan ook: natuurlijke elementen, levend groen, natuurfotografie, duurzame materialen en hergebruik. Maar dat betekent niet dat je alleen maar tweedehands spullen in je kantoor moet neerzetten. Met oud materiaal kun je ook nieuwe meubels maken en denk ook aan de keuze voor duurzame merken met verantwoorde producten of designklassiekers.

Waarom ook al weer?

Een duurzaam kantoor heeft invloed op het welzijn van je medewerkers. De natuur naar binnen halen en natuurlijke elementen gebruiken in je interieur draagt bij aan een fijner gevoel, minder stress en meer saamhorigheid. En je hoeft er niets voor te doen! Je medewerkers zullen er graag zijn, daarbij draagt het positief bij aan het ziekteverzuim. Je bewijst dat je duurzaamheid belangrijk vindt. Niet alleen voor je medewerkers, maar ook voor onze leefomgeving. Je denkt na over wat je doet, en laat zien dat dat niet ophoudt bij het verkopen van je duurzame product of dienst. Dit gaat je zeker helpen bij je imago, wat goed is voor (gunning van) opdrachten en niet geheel onbelangrijk op dit moment: de arbeidsmarkt.

Wil je dit ook, maar geen idee hoe? Laten we dan eens kennismaken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar boven