Eindelijk vertellen!
Wat als je net je diploma binnenhuisarchitectuur hebt gehaald, je enorm veel zin hebt om voor jezelf te beginnen en de organisatie waar je als marketingadviseur werkt, nieuw gaat bouwen? Dan hoop je dat je iets mag betekenen bij het proces.
En hoe mocht ik iets betekenen! Na een gebruikersoverleg kwam directeur Wil Bekkering naar me toe en zei dat ze het zo leuk vond dat ik met binnenhuisarchitectuur bezig ben en stelde me de vraag of ik het leuk vond om te helpen met de inrichting van het nieuwe schoolgebouw. Wat zeg je dan? Ja natuurlijk! Ik heb laten zien wat ik gedaan had tijdens de opleiding en mijn meerwaarde in het proces. Ik ken de school natuurlijk supergoed, ik ken de visie, ik ken de mensen die er werken. De directeur kent mijn kwaliteiten in het herkennen van behoeften, verbinden en organiseren. Maar ook kent ze mijn actiegerichtheid, creativiteit in het zien van mogelijkheden. Dat gaf haar het vertrouwen dat het bij mij in goede handen zou zijn.
Het belangrijkste doel van mijn betrokkenheid is het bij elkaar brengen van de visie van Aeres Hogeschool Almere de wensen en de behoeften van de gebruikers
Hoe het begon
Inmiddels is het interieurplan van Aeres Hogeschool Almere gepresenteerd en ontzettend goed in de smaak gevallen. Ik wil nog even terug naar het begin.
De nieuwe locatie van Aeres Hogeschool Almere is ontworpen door BDG architecten, met input van de toekomstige gebruikers. Het gebouw kenmerkt zich door duurzaamheid, circulariteit, zelfvoorzienende oplossingen, planten in, aan en op het gebouw. BDG architecten levert het gebouw op met een natuurlijk kleurpalet, passend bij de thema’s van de etages: bodem, water, mens & leefomgeving, food en lucht. In gebruikersbijeenkomsten mochten de toekomstige gebruikers meedenken over het nieuwe gebouw.
Vertaling wensen en behoeften
Voor het interieur werkte ik met een projectgroep, met een afvaardiging van alle afdelingen en, niet het minst belangrijk, studenten. Dit maakt het schoolgebouw een gebouw door en voor iedereen. Met deze projectgroep inventariseerde ik de wensen en de behoeften voor de verschillende ruimtes. Denk daarbij aan de lokalen, vergaderruimtes, kantoren, personeelsruimte en de openbare ruimtes. Tegelijkertijd heb ik een concept bedacht, dat past bij de visie van Aeres Hogeschool Almere.
De vertaling van de visie in een concept met daarbij passende moodboards maken de keuzes voor de juiste stijl, kleur en materiaal gemakkelijker. En belangrijk: persoonlijker. Een goed concept is tenslotte een visualisatie van de identiteit. Na de goedkeuring van dit concept, ben ik verder gegaan met een passend kleur- en materialenplan, lichtplan, beplantingsplan en een meubelplan. Dit is dan het uitgangspunt voor de leveranciers.
Nieuwe manier van leren
In de uitvoering van het interieurplan heb ik een nieuwe onderwijsvisie voor Aeres Hogeschool Almere geschreven in relatie tot de inrichting. Ik werd hiervoor geïnspireerd door het verhaal van hoogleraar Operations Management Pieter le Roux. Het komt er op neer dat je vroeger naar school ging voor de lessen, maar inmiddels is alles online beschikbaar. Studenten leren nu meer door reflectie (reflecting), te doen (doing) en door te communiceren en te discussiëren (conversing).
De studenten van Aeres Hogeschool Almere zijn bezig met de uitdagingen van de toekomst op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en natuurlijke leefomgeving. Vanuit de combinatie van leren, samenwerken, kennis delen, reflecteren en discussiëren komen de mooiste oplossingen.
Bij deze nieuwe manier van leren hoort een ruimte waarbij je je creatief en actief uitgedaagd voelt. Maar die omgeving moet ook veilig en betrokken voelen, zodat je je vrij voelt om je te laten uitdagen. Hieronder de impressie van een lokaal die ik op basis van deze visie en met input van de projectgroep (afvaardiging van de gebruikers) uitwerkte voor een lokaal.
De planning is dat het nieuwe schoolgebouw in september 2021 in gebruik genomen gaat worden. Tot die tijd ga ik me vooral bezig houden met de juiste doorvertaling van het interieurplan door de gekozen leverancier en de lokale ontwerpers.