Dagelijks hergebruik

Dagelijks hergebruik

De keuze om duurzaamheid als uitgangspunt te nemen voor mijn interieurontwerpen was eigenlijk geen keuze. Ik werkte jaren bij Kringloopwarenhuis Het Goed! Je wordt vanzelf bewuster van het belang van hergebruik als je er dagelijks mee bezig bent.

Ik was nog jong toen de eerste kringloopwinkel, GoedZooi, in de Noordoostpolder geopend werd. Dat was mijn eerste kennismaking met duurzaamheid, al was ik me daar toen nog niet zo van bewust. Toen ik er kwam werken, was Het Goed, zoals het nu heet, een landelijke kringlooporganisatie met 16 winkels.

Mindset hergebruik

Hoewel ik als tiener al plattegronden en schaalmodellen van mijn meubels in mijn slaapkamer maakte, is bij de kringlooporganisatie mijn interesse in interieur, kleur en trends weer helemaal aangewakkerd. Dagelijks waren we bezig de mindset van mensen te beïnvloeden door gebruikte spullen als gewoon goed te presenteren. Dat deden we door woon- en fashiontrends te matchen met ingezamelde meubels en kleding.

En niet onopgemerkt! We werden gevraagd voor de Woonbeurs in de RAI in Amsterdam. Op een mooie stand met ‘gepimpte’ kasten, tafels en stoelen gaven wij workshops in creatief hergebruik. Veel bezoekers verlieten dat jaar de beurs met een mooie beleving, een goed gevoel en een zelfgemaakte etagère van oud servies.

Ik winkel graag in kringloopwinkels. En overbodige spullen breng ik daar ook. Wij geven hierdoor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een nieuwe kans, we verkleinen de afvalberg en beperken de uitputting van grondstoffen voor nieuwe producten.

Gezonde leefomgeving

Na zeven jaar bij Het Goed te hebben gewerkt, verhuisde ik naar Almere en vond ik daar de baan bij Aeres Hogeschool Almere. Met kinderen is op een school werken, met schoolvakanties vrij natuurlijk wel ideaal, maar dat de hogeschool zich ook bezig houdt met duurzaamheid en welzijn voor mens en natuur gaf toch wel de doorslag. Het voelde na Het Goed als een goed vervolg van mijn loopbaan.

Inmiddels werk ik alweer 8 jaar voor Aeres. Toen ik de studie binnenhuisarchitectuur deed, sprak ik een collega die bezig is met onderzoek naar (binnen)groen in relatie tot onze gezondheid. Zo interessant! Groen in je interieur maakt dat je je als mens beter voelt en het heeft een positieve invloed op de creativiteit, productiviteit, het concentratievermogen en je gezondheid.

Waar je mee omgaat…! Want die duurzame samenleving, dat wil ik ook, gezonde mensen, ja! Maar hoe je het wilt doen, het begint in ieder geval bij jezelf. Toen we tijdens de ondernemerscursus van de NIA we onze niche bespraken, lag het dan ook zo voor de hand om mijn passie voor interieurontwerp te combineren met duurzaamheid. Duurzaam voor mens en omgeving.

Mijn bijdrage

Er is natuurlijk zo veel wat je kunt om bewust bezig te zijn. Het zou ultiem zijn om daadwerkelijk alles te kunnen doen. Naast de kleine persoonlijke dingen zie ik mijn bijdrage aan een duurzame samenleving in het ontwerpen van duurzaam interieurs.

Studio M74 On Stage

Studio M74 On Stage

Een paar weken geleden werd ik gevraagd of ik mee wilde doen met Almere On Stage, een beroepenmarkt voor vmbo leerlingen. Superleuk om jongeren te kunnen inspireren voor het vak interieurontwerper. Dus ik had meteen ja gezegd.

De beroepenmarkt is nu digitaal en die wordt in juni gevolgd door een Doe-dag. Op deze manier kunnen ze kennismaken met een werkveld waar ze echt interesse in hebben. Op een website vertellen bedrijven en uit verschillende branches wat ze doen en hieruit kunnen de leerlingen in twee rondes een keuze maken en solliciteren naar een plaatsje op de Doe-dag bij dat bedrijf.

Aantal aanmeldingen

Ik had opgegeven aan de organisatie dat ik 3 groepjes van 6-8 leerlingen kon hebben, want je wilt aandacht voor hen, maar ook van hen. Na de eerste ronde kreeg ik de mail binnen met de sollicitanten en het worden groepjes van 8 gaan, want na de eerste sollicitatie ronde heb ik al 17 aanmeldingen binnen! Whoop, whoop! Na de tweede ronde had ik in totaal, 25 aanmeldingen, boven verwachting! De leerlingen kwamen dus in 3 ronden van 2 uur stagelopen bij mij stagelopen.

Vooraf gaf ik de leerlingen al een opdracht om een moodboard te maken over zichzelf. Aan de hand hiervan kunnen we kennismaken met elkaar en leren ze alvast een beetje beelddenken.

En dan is het eindelijk 1 juni!

Maar liefst 23 leerlingen hadden bevestigd om op 1 juni bij mij een workshop te komen doen. En ze waren er allemaal en op tijd! We zijn gestart met de kennismakingsmoodboards en dat brak het ijs ook meteen. Daarna heb ik leerlingen een korte introductie gegeven over interieurontwerpen. En dat mochten ze natuurlijk daarna met een case in de praktijk brengen.

Ik had vier verschillende cases gemaakt; 2 slaapkamers en 2 woonkamers. De leerlingen mochten zelf kiezen wat ze wilden doen. Na het lezen van de opdracht, maakten ze eerst een concept moodboard. Geïnspireerd door de ‘beroemde’ stijlkaartjes van Marie-Gon, bedacht ik zelf een systeem om er snel en gemakkelijk een moodboard van te maken door het toevoegen van sfeer- en kleurkaartjes. En dat werkte heel goed. Al snel hadden alle leerlingen mooie moodboards als resultaat.

Interieurontwerp

Daarna het ontwerp. Ik had voor iedereen meubeltjes op de schaal van de tekening uitgedraaid. Na het knippen was iedereen ook al snel aan het stoeien met de juiste indeling op de plattegond. Een aantal leerlingen zei wel dat het nog best lastig was om de beste indeling te vinden. En wat ook heel leuk was; iedereen had het op een andere manier ingevuld.

Voor wie hiermee klaar was, lagen er woonbladen klaar om de mooiste meubels uit te zoeken die passen bij de sfeer, stijl en natuurlijk de klant. We hadden afgesproken dat kleur niet uitmaakte, want de leverancier had alle kleuren en als je niet het meubel kon vinden wat je wilde, dat we dan een meubelmaker gingen zoeken. En zo kon iedereen toch tevreden een mooi plan afleveren.

Het paste allemaal precies in 2 uur tijd. Al waren er wel leerlingen bij die nog veel langer door hadden willen gaan. Erg leuk om te zien!

Het was een geslaagde dag!

Mei terugblik: Nieuwe energie

Mei terugblik: Nieuwe energie

En weer is er een maand voorbij.

Eigenlijk stond deze vooral in het teken van vakantie. Dat klinkt heel positief, maar het was best wel chaotisch. Het begon het al met de meivakantie. De kinderen zouden lekker op vakantie met opa en oma. Neefjes en nichtje zouden ook naar de camping komen. Maar helaas corona in de klas bij nichtje, dus deze vakantie werd uitgesteld naar Hemelvaart. Daarna zouden we zelf een weekendje weg. Deze stond nog van vorig jaar. Maar helaas, mijn man had corona klachten. Uiteindelijk negatief getest, maar toch niet fit, dus ook dit weekend uitgesteld naar Pinksteren. Dus zat ik met mijn dochter op 5 mei de hele dag op de bank met comfortfood om de teleurstelling weg te snaaien. Gelukkig duurde het niet lang tot Hemelvaart en Pinksteren. En hebben de kids bij opa en oma en daarna wij met ons gezin nog heerlijk genoten van de minibreaks.

Hoe het begon

Zakelijk gezien leuke ontwikkelingen. Afgelopen maand zijn vier studenten van Hogeschool Rotterdam aan de slag gegaan met een opdracht voor Studio M74. Het gaat hier om onderzoek naar de behoefte van de klant, mijn eigen customer journey en SWOT analyse om de visie op lange termijn te kunnen uitwerken. De enquete is inmiddels uitgezet. Zo benieuwd naar het resultaat!

Ontwikkeling

Mijn traject Top of Mind op LinkedIn van Anoek Schippers heb ik ook afgerond. Het was een waardevol traject. Enerzijds natuurlijk vertelde Anoek me alles over in hoe LinkedIn werkt en hoe je hier mee om gaat. Het is niet meer het visitekaartje om werk te vinden. Het is een miniwebsite, waarop je veel meer kan laten zien, dan ik ooit dacht. Dus goed en belangrijk om er aandacht aan te geven. Maar het was ook een traject van bewustzijn. Ik blijk toch veel meer te vertellen, dan ik vooraf dacht. Want net als jij misschien, dacht ik ook: ‘Wat heb ik nu te melden?’ Maar al pratende over van alles en nog wat, bleek Anoek overal haakjes te zien voor content. Anderzijds leuke gesprekken over hoe het gaat, wat je bezig houdt, wat je meemaakt. Even een uurtje echt voor mij en mijn bedrijf. Heel fijn om te doen.

Ook volgde ik een leuke masterclass van Lisette Molenaar over de archetypes en de communicatiestijl wat daar bij past. Ik ben nog steeds bezig met mijn website. De teksten zijn bijna af, maar eigenlijk wil ik er nog een slag overheen slaan. Maar wanneer is iets echt ooit af 😉. En daarna nog wat stoeien met de layout. First things first, stap voor stap.

Aeres Hogeschool Almere

Het definitief ontwerp voor wat betreft de interieurkeuzes voor Aeres Hogeschool Almere is wel echt afgerond. Nu ben ik nog bezig met de invulling van de zogenaamde specials. Ik kan niet geloven dat het inmiddels juni is. Over 3 maanden gaan we al verhuizen. Het begint wel spannend te worden.

Doe-dag

Ook ben ik druk geweest met de voorbereidingen voor de Doe-dag van Almere On Stage. En heb hiervoor een leuk programma gemaakt met een korte intro over interieurontwerp en fictieve cases. Hier werken ze een interieurontwerp uit van moodboard (met o.a. de kaartjes van Marie-Gon, tot meubelplan). Inmiddels is het 2 juni en ik kan je vertellen dat het erg goed ging om 23 jongeren in de leeftijd van 14-15 tijdens een workshop van 2 uur niet op hun telefoon te laten kijken. Voor herhaling vatbaar, dus!

Ik ben benieuwd wat juni weer gaat brengen.

April terugblik: Inspirerend

April 2021 terugblik: Inspirerend

Wat is weer veel gebeurd deze maand! Ik schreef al over mijn deelname aan Team Almere On Stage. Voor wie het gemist had: Een leuke groep leerlingen heeft gesolliciteerd om 1 juni een dagdeel met mij mee te lopen! Omdat dat nog even duurt heb ik een kennismakingsopdracht gemaakt en de leerlingen gevraagd een moodboard over zichzelf te maken.

Boost Your Business

Verder vond half april #boostyourinteriorbusiness plaats. Dit was een week met hele fijne inspirerende Masterclasses voor de interieurontwerper, georganiseerd door Interieur Professional Plaza: De trends door Jan Agelink en 🌍 Christine Boland 🌍 en de impact van Covid-19 hierop, Mieke Langenhuizen over het nieuwe medium Clubhouse en Marie-Gon over hoe je ook heel goed online advies kun geven.

Onderhandelcoach Merel van der Wouden (LL.M) was ook heel interessant, Richard Vink, ook superleuk en inspirerend, Marlou Minten, over online marketing. Ook Marian van Olst heb ik gezien over het maken van moodboards en waar zij haar inspiratie vandaan haalt. Frederique Van Gemert nam ons mee in het maken van flatlays, ik had meteen zin om hierbij aan de slag te gaan. Odette Ex van Ex Interiors was ook heel inspirerend. Ze bracht de visie van mijn werkgever Aeres heel mooi samen met duurzaam interieurontwerp. En als laatste Eva Smitt, Content Queen bij Quibble/Durf te schrijven. Wat een heerlijke energie. Ik kon naar haar blijven luisteren.

Dank allemaal voor de fijne inspirerende week!

Kennismakingen

Ook was ik bij The Substitute collega Klaske Postma van VanHier op bezoek. Wat is zij goed bezig en heeft ze mooie ideeën. Heel leuk om elkaar te ontmoeten! Verder had ik een leuke kennismaking met een makelaar in Almere, die actief is de meest duurzame wijk in Almere en misschien zelfs van Nederland. Wie weet is het de start van een mooie samenwerking. En daarnaast ben ik ook gestart met een Pinteresttraject bij Arlette Dijkstra.

Kortom druk geweest! En genoeg werk aan de winkel. Op naar een nieuwe maand, hopelijk is die wat langer.

Interieurtrends vanaf 2007

Interieurtrends vanaf 2007

Ik zag een artikel bij woononline.nl over de woontrends van 2007 tot nu. Het leek mij leuk om eens terug te kijken wanneer duurzaamheid en biophilic design steeds belangrijker werd.

  • In 2007 zie je Greenhouse als trend: hier haal je buiten naar binnen en binnen naar buiten.
  • In 2008 sijpeleden recpect voor het milieu, recycling en duurzame materialen de woonwereld in. Maar ook kwaliteit en stijl bleven hoog in het vaandel staan.
  • In 2009 was er een economische crisis. Artistic was hier kenmerkend. Een gezellig thuismaken van vintage meubels, stoere materialen en zelfgemaakte accessoires.
  • Het jaar na de crisis, 2010, vormt de natuur een belangrijke rol, maar wel in de vorm van exotische kleuren en vormen.
  • In 2011 is de stoere woontrend Metal Worker belangrijk. Een mix van duurzaamheid en functionaliteit, met metaal als basis en geometrische patronen als speelse sfeermaker.
  • Aangekomen in 2012 wordt zie je unieke ambachtelijke producten van hout, textiel, metaal en kunststof terug en is er aandacht voor duurzaamheid en producten gemaakt van afval of gerecyclede materialen. En er is een mood gebaseerd op het kleurspectrum van het water en Hollandse wolkenluchten en de verandering van beiden. Gebruik van duurzame materialen en veel textiel is kenmerkend.
  • In 2013 zie je de natuur vooral in de panterprintjes en diervormige meubels, maar ook een soort doe-het-zelf trend, ambachtelijkheid.
  • In 2014 is het weer wat rustig, maar zien we wel de Scandinavisch design weer terug komen, met zowel mooie Scandinavische klassiekers als jonge ontwerpers, zoals Muuto en House Doctor.
  • In 2015 trekken we naar buiten met als tuintrend de Mexicaanse invloeden.
  • 2016 is geïnspireerd door Earth Hour en dat zie je terug in donker en licht in het interieur. In van Dik Hout zie je veel handmatig getekende grafische dessins met stoere industriele elementen en producten. Leer, steen, beton, robuust hout, canvas en metaal zijn basismaterialen en veel groene planten.
  • In 2017 begon ‘Haal de natuur in huis’ pas echt tot de woonwereld binnen te dringen, met kleuren als mosgroen, lavendel en blauwgrijs. Duurzaamheid gaat een belangrijke rol spelen. Recyclen, milieubewuster inkopen, kurk op de muur, zuiniger apparaten, planten als luchtfilteraars.
  • Dit jaar lijkt echt de doorbraak te zijn van duurzaamheid die je ook in 2018 terug ziet komen, planten en natuurlijke materialen als riet en bamboe doen het goed.
  • Dan komen we aan in 2019. Spiced Honey als trendkleur zet de toon, natuurlijke warme kleuren laten je thuis voelen. In de keuken zien we hout metaal, natuursteen, koper messing en donkere kleuren.
  • In 2020 is duurzaamheid, romantisch wonen en kleur belangrijk. Urban jungle blijft populair, we gaan op jacht naar tweedehands vondsten, want duurzaamheid is hip. Rotan, bamboe en marmer zijn veel gebruikte groene materialen.
  • In 2021 is er veel aandacht voor comfort, sfeer en design. Weer meer oog voor duurzaamheid en het verhaal achter het product. We zien aardse kleuren, gerecyclede materialen en veel natuur. Maar we willen ook laten zien wie we zijn, waar we voor staan. Dus het mag wel met een krachtige vormgeving en uitgesproken kleuren.

Dat was het in een notendop. Duurzaamheid en natuurlijke materialen zag je dus zeker al tussen 2007-2010. Maar het lijkt er op dat het dit decennia dit ook echt een blijvende en prominentere rol in ons interieur heeft ingenomen.

Berichtnavigatie

1 2 3 4 5
Scroll naar boven