7 tips voor het verduurzamen van je bedrijf

Yes, verduurzamen in je bedrijf staat eindelijk hoog op je prioriteitenlijstje. Heel goed dat je het nu echt serieus gaat nemen. Maar waar begin je? Er zijn zoveel sites met redenen en tips. Maar dan moet je het nog echt altijd zelf gaan doen. Mijn eerste tip is stap voor stap. Je kunt je bedrijf niet in een dag, een week of zelfs in een maand verduurzamen. Het kost tijd. En alles wat je doet is een stap in de goede richting.

Samen doen

Leg jezelf niet de druk op, maar verdeel ook de druk. Tenslotte moet je het ook samen doen. Als je het niet samen doet, geen betrokkenheid krijgt, wordt het toch ingewikkeld. Het gaat namelijk ook om mindset en gedragsverandering. Dan kun jij wel leuk een plan hebben bedacht om het printgedrag aan te passen, dan is het toch ook belangrijk dat je medewerkers het weten, het begrijpen en het accepteren. Anders mislukt het plan al op voorhand.

5 reden waarom verduurzamen
5 reden waarom verduurzamen
5 reden waarom verduurzamen

7 tips voor het verduurzamen van je bedrijf

  • Stap voor stap met een langere termijn planning.
  • Kijk naar de wet- en regelgeving van de overheid op het gebied van energiebesparing en de subsidies die je hiervoor kunt aanvragen.
  • Betrokkenheid en trots creëren bij je medewerkers door bijvoorbeeld met projectgroepen samen aan de slag te gaan met het verduurzamen.
  • Communiceren, wat je doet, hoe je het doet, wanneer, etc. om te laten zien dat je om je medewerkers geeft en helaas ook weerstand en onverschilligheid te voorkomen.
  • Gedeelde verantwoordelijkheid met je medewerkers. Als we dit willen, wat kun je zelf doen, heb je nog ideeën?
  • Begin met kleine dingen, zoals afval scheiden, printgedrag, en het vervangen van plastic bekertjes en roerstaafjes.
  • Schakel iemand in die je kan helpen met het zichtbaar maken van je duurzaamheid. In woord en beeld!

Laat zien wat je wilt zijn

Het zichtbaar maken van je duurzaamheid mag je niet vergeten! Maar liefst 65% van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk, dat je als bedrijf laat zien wat de impact is op de samenleving en het klimaat. Bedenk dan wat als je klant nu over de drempel van je bedrijf stapt, ziet die klant dan ook direct jouw duurzame visie?

Je bedrijfspand is echt de 3D visualisatie van je identiteit. En daarom is het belangrijk om wat je doet ook letterlijk te laten zien. Niet alleen op je site, maar ook als je over de drempel stapt, dus in je interieur, bedrijfskleding, brochures, beplanting, enzovoort. Denk daar dus goed over na!

Bewijs je duurzaamheid

Tip 7 is dus heel belangrijk, omdat je hiermee niet alleen een verhaal verkoopt, maar het bewijs ook echt laat zien. En het doet veel voor je imago wanneer je betrokken bent. Het maakt je een betrouwbare en interessantere partner voor klanten, leveranciers, maar ook voor overheden. Dit is positief voor je resultaat, maar ook zeker voor je arbeidsmarktcommunicatie, waarmee je goede werknemers aan je kunt binden.

En ik kan je helpen met het communiceren van je duurzaamheid. In woord en beeld!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven