5 snelle tips voor morgen

Je weet het, je moet er echt wat mee. Maar waar te beginnen. Er zijn zoveel sites met redenen en tips. Leg jezelf niet teveel druk op. Begin gewoon ergens. Weet je wat? Ik deel gewoon 5 hele simpele tips voor het verduurzamen van je bedrijf en die het ook direct zichtbaar maken voor de consument. Je kunt dit meteen toepassen, of morgen, maar ik geef je deze om te beginnen, he! Dus waarom wachten.

Laat zien wat je wilt zijn

Je wilt toch verduurzamen? Dan mag je het zichtbaar maken van je duurzaamheid niet vergeten! Maar liefst 65% van de Nederlandse consumenten vindt het belangrijk, dat je als bedrijf laat zien wat je doet aan duurzaamheid.

Wat communiceer je, hoe communiceer je, hoe laat jij zien dat jij een duurzame ondernemer bent? Denk bijvoorbeeld aan wanneer een klant een mail van jou ontvangt of een give-away. Dat zegt al iets over jou. En als je klant nu over de drempel van je bedrijf stapt, ziet jouw bezoeker dan ook terug dat jij een duurzame ondernemer bent? Daarom is het belangrijk dat je het verder brengt dan een alleen jouw product.

5 reden waarom verduurzamen
5 reden waarom verduurzamen
5 reden waarom verduurzamen

Bewijs je duurzaamheid

Verkoop niet alleen je duurzame product, maar bewijs ook dat je dit niet alleen voor de verkoop een mooi verhaal vertelt. En het doet veel voor je imago wanneer je betrokken bent. Het maakt je een betrouwbare en interessantere partner voor klanten, leveranciers, maar ook voor overheden. Dit is positief voor je resultaat, maar ook zeker voor je arbeidsmarktcommunicatie, waarmee je goede werknemers aan je kunt binden.

5 hele simpele, direct toepasbare tips voor het zichtbaar maken van duurzaamheid: 

  • Mail: Onderaan de mail staat nu vaak ‘print mij niet’. Maar een toevoeging van ‘bewaar mij niet’ levert ook CO2 besparing op. En denk ook aan het legen van je digitale prullenbak. Het opslaan kost ook energie. Spreek dan ook meteen af met je collega’s, dat je ook geen ‘ok’ mails meer verstuurd.
  • Papier: Als je print, op welk papier print je dan? Is het nodig om te printen? Zou een dubbel computerscherm helpen als je het voor aantekeningen doet. Als je dan toch moet printen doe dit dan dubbelzijdig met lage resolutie.
  • Briefpapier: Bedenk eens hoeveel je het nog gebruikt? Kun je er een digitaal format maken, zodat wanneer je iets wilt versturen je wel briefpapier hebt, maar geen dozen voorraad? 
  • Giveaway: Als je regelmatig give-aways aanschaft en weggeeft, vraag je dan eens af waarom je het weggeeft. Is het echt nodig? Heeft de ontvanger ook echt wat aan je give-way? Gaat hij het gebruiken? Of kan het anders? En als het wel echt moet, zorg dan voor een duurzame give-away.
  • Website: Kijk of je website CO2 kan besparen. Hoe zwaar zijn de afbeeldingen, kunnen deze minder zwaar ook steeds goed zichtbaar zijn? Zijn alle pagina’s relevant? Maak ook je site goed navigeerbaar met heldere titels en een simpele menustructuur.

Samen doen

Leg jezelf niet de druk op, maar verdeel ook de druk. Tenslotte moet je het ook samen doen. Als je het niet samen doet, geen betrokkenheid krijgt, wordt het toch ingewikkeld. Het gaat namelijk ook om mindset en gedragsverandering. Dan kun jij wel leuk een plan hebben bedacht om het printgedrag aan te passen, dan is het toch ook belangrijk dat je medewerkers het weten, het begrijpen en het accepteren. Anders mislukt het plan al op voorhand.

Veel succes!

P.S. als je hulp nodig hebt, weet je me te vinden, toch?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar boven